Dagje ziek, overleden baby’tje en cancer screening - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Nicolenne Vergouwen - WaarBenJij.nu Dagje ziek, overleden baby’tje en cancer screening - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Nicolenne Vergouwen - WaarBenJij.nu

Dagje ziek, overleden baby’tje en cancer screening

Blijf op de hoogte en volg Nicolenne

26 September 2019 | Kenia, Rangala

Maandag 23 september :

Zo blij dat ik vanacht nog een nachtje bij Britt in haar kamer heb doorgebracht. Onwijs enge geluiden buiten.

Vanmorgen weer optijd klaar om een nieuwe stageweek te beginnen. Kwam ik vanmorgen in mijn badkamer en zaten er toch onwijs veel mieren. Ik heb de schoonmaakster geroepen en de zij zou alles gaan behandelen. Echter waren na een paar uur de mieren weer terug, dit maal ook onder een van mijn koffertjes. Weer heeft de schoonmaakster geprobeerd schoon te krijgen. Bij terugkomst van stage zaten ze er weer gewoon, maar deze keer hebben ze zelfs mijn grotere koffer gevonden, gelukkig dat ze niet in mijn koffers zijn gekropen. Als de mieren morgen niet weg zijn ga ik verhuizen naar een andere kamer. 

Wel nog een onwijs leuk compliment gehad van de schoonmaakster, ze vertelde ons dat we sterke meiden zijn. Dit omdat we zelf het huis schoonmaken, zelf onze was doen, zelf koken en zelf de insecten doodmaken met deoflessen leegspuiten eroverheen, hahaha.

Vanmiddag op stage heb ik weer een intrmusculaire injectie mogen zetten in de billen. Super leuk compliment gehad, mijn collega vertelde dat ik de injectie perfect had gezet en het meisje goed had gerustgesteld en geinformeerd. Onwijs leuk om zoiets te horen natuurlijk.

Dinsdag 24 september :

Vandaag weinig te vertellen want ik ben vandaag niet naar stage geweest, had onwijs veel hoofdpijn en ik had het iedere keer koud en dan weer warm. Vandaag even goed uitgerust, wat extra geslapen en film en serie gekeken. 

Hopelijk kan ik morgen weer vol energie op stage beginnen. Want het is onwijs saai en vervelend om hier ziek te zijn.

Vanmiddag mijn nagels eindelijk kunnen lakken, deze zijn nu lang genoeg en hier mag je gewoon nagelijk op als je in de zorg werkt.

Woensdag 25 september :

Vandaag voel ik me nog niet helemaal beter helaas, wel ga ik gewoon naar stage want thuis zitten is ook niks. Haha.

Vandaag de dag weer begonnen met de overdracht. Toen we bij de bevallingsruimte kwamen lag er een hele stapel met doeken. Iedereen vroeg zich af wat dit was, de nachtdienst deed de doeken opzij en er lag hier een dood baby’tje. De baby was pas 26 weken oud. De moeder lag hier in het ziekenhuis omdat ze voorover was gevallen met een jerrycan water op haar hoofd, als gevolg kreeg ze super veel buikpijn. Toen ze gisteren nacht naar het toilet moest was de baby ineens al onderweg. De baby heeft 10 minuten geleeft en is daarna overleden, heel heftig om te zien. Zeker als je hoort dat als het kindje in een ander ziekenhuis was geboren wel in leven was gebleven.

Na deze informatie ging ik helpen bij het delen van de medicijnen, mijn collega wilde zien voor hoe ver ik het zelf zou kunnen. Hij keek mee of ik kon lezen welke medicatie er stond, zo niet las hij voor wat ik moest hebben en moest ik de medicatie zelf pakken en klaarmaken. Hij controleerde als ik klaar was of alles goed was en legde uit waarvoor het medicijn was zodat ik het aan de patiënt kon geven.

Bij theepauze heb ik Porridge geproeft, een soort vieze drap die smaakt naar niks hahaha. Ook heb ik Mandazi geproeft, dit was wel erg lekker. Het smaakte naar oliebollen zonder poedersuiker.

Donderdag 26 september :

Vandaag was een onwijs rustige en langdurende stagedag. Het was niet druk in het ziekenhuisje, weinig opnames en weinig ontslagen. Gewoon de standaard dingetjes gedaan, wel heb ik mogen assisteren bij een Cancer Screening.

Bij Cancer Screening gaan ze kijken of een meisje of jongen kanker heeft. In dit geval gingen ze kijken of een meisje baarmoederhalskanker had. Eerst maakte ze alles schoon, toen zette ze een eendenbek zodat ze alles goed konden zien. Hierna gingen ze de eerste keer met een watje met een heldere vloeistof kijken of deze verkleurde dit was niet het geval. Om zeker te weten dat dit meisje geen kanker had doen ze nog een test, hierbij gaan ze met een donkere vloeistof en een watje kijken of deze vloeistof zou verkleuren. Dit was niet het geval dus we konden gelukkig zeggen dat dit meisje geen kanker heeft, wel word ze ongeveer ieder half jaar getest.

Vanavond lekker de spulletjes ingepakt voor een weekendje in Kisumu.


  • 27 September 2019 - 09:26

    Linda:

    Hoi Nicolenne,

    Wat heftig, jouw verhaal over dat overleden babytje. Dat lijkt me toch erg indrukwekkend om mee te maken. Ik hoop dat je er goed in begeleidt bent....

    En wat betreft al die complimenten die je krijgt, die verdien je natuurlijk ook gewoon ; )

    Groetjes Linda

  • 06 Oktober 2019 - 13:09

    Jean-Paul :

    Minder leuke nieuwsberichten deze keer, maar wel die je enorme levenservaringen geven........

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicolenne

Actief sinds 05 April 2019
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 3979

Voorgaande reizen:

05 April 2019 - 31 December 2019

Kenia Reis :grinning_face_with_star_eyes:

Landen bezocht: