bijzondere week op de operatiekamer - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nicolenne Vergouwen - WaarBenJij.nu bijzondere week op de operatiekamer - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Nicolenne Vergouwen - WaarBenJij.nu

bijzondere week op de operatiekamer

Blijf op de hoogte en volg Nicolenne

03 November 2019 | Kenia, Kisumu

Maandag 28 oktober :

Vandaag is mijn eerste dag op de operatiekamer, super spannend maar ook onwijs veel zin in. Ik kreeg kleding aan van de leidinggevende, een mooi blauw pak met roze crocks. Hierna werd ik aan de soort van teamleider voorgesteld, zij heeft mij een rondleiding gegeven en aan een aantal mensen voorgesteld. Toen de chirurgen eindelijk aanwezig waren, rond half 10, mocht ik met mijn eerste operatie gaan meekijken. Dat dacht ik in ieder geval. Want voor ik het wist waren mijn handen helemaal gewassen volgens de regels, had ik een steriel schort aan en 2 paar steriele handschoenen. Na even kwam ik er dus achter dat ik ging assisteren, de instrumenten aangeven en hier en daar wat dingen vasthouden. Ik vond het super spannend maar wel super leuk om te mogen doen, er was ook iemand die mij overal mee hielp dus dat stelde in ieder geval een beetje gerust. 

Het leek allemaal goed te gaan tot ik zwart voor me ogen werd en voor 3 minuten ben weggeweest. Ik werd ineens wakker op een bed, al mijn steriele kleding was uit. De artsen vertelde dat ik door de warmte, het slechte eten deze ochtend en al de indrukken waarschijnlijk ben weggevallen. Ik kreeg wat te eten en te drinken, werd even aan de monitoren aangesloten voor mijn vitale functies en ben toen de operatiekamer weer ingegaan om te helpen en te kijken. 

Vanmiddag nog één operatie gezien en bij de laatste dingen van een keizersnede geholpen. Hierna waren alle geplande operaties klaar en was het erg rustig, ik mocht dus om 3 uur al lekker naar huis. Een enorm indrukwekkende en voorbijvliegende dag.

Dinsdag 29 oktober : 

Wat een onwijs heftige dag vandaag. De dag begon voor mij met een operatie die ik super graag wilde zien, een keizersnee. Ik heb gelijk mijn kans gepakt en ben mee gegaan om te kijken. Aan het eind van de dag had ik 5 operaties achter de rug, waarvan 4 keizersneden. Bij de andere operatie werd de blinde darm weggehaald.

Het was onwijs mooi om alle keizersneden mee te mogen maken, ieder had weer iets anders. De eerste was een geboorte waarbij het kindje 10 weken te vroeg was, hierbij heeft nog een reanimatie succesvol plaatsgevonden. De tweede keizersnee was er eentje waarbij er 1 kindje werd verwacht en er uiteindelijk 2 mooie kindjes zijn geboren. De derde was een heerlijke keizersnede waarbij er geen gekke complicaties waren en er een prachtig kindje is geboren. De laatste keizersnee was er eentje die ik mijn leven lang bij me zal dragen. Het kindje moest worden gereanimeerd, samen met een collega hebben we het voor elkaar gekregen om na 20 minuten reanimatie te zorgen dat het kindje weer zelf ging ademen, mijn collega deed de beademing en ik de borstpressies. Helaas heeft de moeder het niet gered, ze is tijdens de keizersnee te veel bloed verloren. 

Mijn 5e operatie heb ik niet helemaal gezien, ze moesten wachten op een instrument en deze moest nog steriel worden gemaakt. De operatie was het verwijderen van een stuk eten dat vast is blijven hangen in de keel. Ik mocht toen dus lekker naar huis.

Woensdag 30 oktober :

Vandaag een rustiger dagje op de operatiekamers. We begonnen vandaag met het schoonmaken van de bedden en het aanvullen van de naalden, spuiten en toediensets van de infusen. Hierna heb ik een aantal patiënten opgenomen die voor hun operatie kwamen. 

Mijn eerste operatie vandaag was het verzorgen van een wond op iemand zijn hiel. Deze wond was erg groot en vies, maar de wond had ook gewoon op de afdeling kunnen worden verzorgd. De chirurg was er dan ook totaal niet blij mee toen hij het verband van de wond afhaalde.

Hierna weer wat patiënten opgenomen voor operatie en wat patiënten ontvangen op de uitslaapkamer. Mijn 2e en laatste operatie was een keizersnee, ondanks gisteren wilde ik het toch nog even gezien hebben zodat het toch een extra zekerheid was dat alles goed kan gaan. Hierna mocht ik lekker naar huis.

Donderdag 31 oktober :

Vandaag kwam ik aan en was er tot 10 uur niets te beleven op de afdeling. Mijn eerste operatie was een klein meisje van 1 jaar met een enorme wond op haar rug. Deze is helemaal schoongemaakt en hierna weer mooi dichtgemaakt, de wond had iets weg van een decubitusplek (doorligplek).

Hierna heb ik een vrouw van 73 jaar opgenomen, ze kwam voor het laten verwijderen van een tumor. Bij deze operatie heb ik met heel veel dingen mogen helpen tijdens de anesthesie. Tijdens de operatie heb ik een paar keer gekeken maar ik vond het weer niet zo aangenaam om te zien hoe ze in een schedel aan het boren waren, toen heb ik maar even weggekeken haha. Om 4 uur mocht ik naar huis en zat mijn weekje op de operatiekamer er alweer op.

Wat een onwijs interessante maar ook hele heftige week was dit ! 

Vrijdag 1 november :

De laatste maand is begonnen, nog even doorzetten en over 25 dagen stappen we alweer het vliegtuig in. 

Vanmorgen zijn Britt en ik even naar de stoffenwinkel gegaan om wat mooie tasjes uit te zoeken, Daphne was niet mee omdat ze een weekendje naar Rangala is. Na de middag zijn we naar de Masai Markt geweest en zijn we om wat kleine boodschapjes geweest. Vanavond hebben we zelf frietjes gemaakt, wat waren ze lekker. Na het eten heeft eerst Britt alle souvenirs uitgestald, hierna heb ik dit ook gedaan. Het was lekker veel.

Zaterdag 2 november :

Vanmorgen ging om 9 uur de wekker want om 10 uur was Sammy bij ons, we gaan vandaag heerlijk een dagje naar het zwembad op de berg. Beide zijn we lekker verkleurd en om 16.30 waren we weer thuis. Even douchen en toch ook even ingesmeerd met aftersun en hierna even gekookt. Vanavond eerst koffie en thee gedronken en natuurlijk lekker gekletst en daarna lekker met zijn tweetjes op Youtube wat filmpjes gekeken.

Zondag 3 november : 

Vandaag een beetje uitgeslapen, eitje gebakken bij het ontbijt en lekker onze kamers en het huisje aan het opruimen geweest. Vanmiddag zijn we gaan lunchen en hierna even de wekelijkse boodschappen gedaan. De koelkast was een grote puinhoop dus ook deze nog even opgeruimd en schoongemaakt. De rest van de middag lekker het verslag voor waarbenjij.nu getypt en vanavond lekker de restjes gegeten van de rest van de week.


  • 04 November 2019 - 10:37

    Jean-Paul:

    Een heel bijzondere week. Meekijken op de operatiekamer, soms spannender dan verwacht. En toen ging ff het licht uit, maar anders dan al die andere keren daarvoor met een electriciteitsstoring.
    Wat een verhaal weer, soms ongekend zwaar. Die komt opnieuw hard binnen.............. een mama die aan het bevallen is en het zelf niet overleeft. Verhalen die we allemaal wel kennen vanuit de media, maar nu voelt het toch heel anders aan, dichterbij..........Zie het allemaal maar eens te verwerken, blijft ontzettend knap. Zeer trieste ervaringen deze week!

  • 04 November 2019 - 17:23

    Marianne:

    Wat heb jij weer veel meegemaakt afgelopen week. O.k. was wat jij zo graag wil. Ontzettend heftig dat zo'n moeder het niet overleefd. Gebeurd hier bijna nooit meer. Maar dat je al zo veel mee mocht helpen, geweldig. Succes met de resterende weken .Groetjes van ons.

  • 05 November 2019 - 13:36

    Annie:

    Zo...heftig allemaal, wat ben je toch een "bikkel" Nicolenne. Veel succes en nog nieuwe ervaringen de komende weken. Zien er naar uit je weer te zien!xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nicolenne

Actief sinds 05 April 2019
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 3973

Voorgaande reizen:

05 April 2019 - 31 December 2019

Kenia Reis :grinning_face_with_star_eyes:

Landen bezocht: